10 tips voor een gezond kinderfeestje (gastblog)

Kwarktaart ijsje

Als je aan het verjaardagsfeestje van je kind denkt, zie je wellicht mierzoete taart, snoep, en chips voor je. Toch zijn er een heleboel alternatieven te bedenken die net zo lekker zijn als al dat zoet en die ook nog eens heel voedingsrijk zijn. We geven je tien tips: 

1. Chocoladetaart 

Bij een kinderfeestje hoort een overheerlijke taart. Met dit recept maak je een verrukkelijke chocoladetaart die geen suiker en gluten bevat. Kijk ook in dit artikel voor nog meer bakrecepten voor kinderen. 

2. Vanille-kokosglazuur 

Een suikervrije taart of cakejes kun je een heerlijke topping geven met kokosglazuur. Zo maak je het: 

Meng 350 ml (plantaardige) melk en de inhoud van 1 vanilleboon met 1 eetlepel tapiocameel en 40 gram kokosrasp. Verwarm dit 5 minuten in een steelpan. Roer dan 2 theelepels honing erdoor en wacht tot het glazuur is afgekoeld. Verdeel het over de taart of cakejes.

3. IJsjes met fruit 

IJsjes van fruit maken is gemakkelijk, zeker met deze recepten. Van watermeloen kun je trouwens ook lekkere ijsjes maken. Het enige wat je hoeft te doen, is dikke plakken watermeloen in punten snijden. In het midden van elk stuk steek je een stokje. Vervolgens leg je de ‘ijsjes’ in de vriezer. Na een aantal uur heb je een heus watermeloenijsje voor ieder kind. 

4. Honing popcorn 

Popcorn maak je gemakkelijk van mais en een beetje kokosolie. Laat de kokosolie eerst heet worden (niet laten roken) en doe dan de popcorn erbij. Als alle mais gepopt is, giet je één of twee eetlepels honing erover. Als je hiervoor rauwe honing gebruikt, krijgen de kids allerlei voedingsstoffen binnen.

5. Zoute popcorn 

Gebruik voor zoute popcorn fijn Keltisch zeetzout of Himalayazout, zodat de kids naast natrium ook mineralen binnenkrijgen.

6. Fruit in een jasje van chocola 

Van aardbeien en banaan kun je een heerlijke snack maken door de hele aardbeien of stukjes banaan in gesmolten donkere chocola te dopen. Je kunt chocolade krijgen die gezoet is met stevia in plaats van suiker. Ook carobe ‘chocola’ is een lekker alternatief. Probeer het eens! 

7. “Nutella” balletjes 

Kids zijn gek op nutella, dus deze balletjes vallen vast in de smaak. Voor 14 stuks heb je nodig: 

  • 240 g ontpitte dadels 
  • 140 g hazelnoten 
  • 3 eetlepels cacao 
  • 1 eetlepel zuivere ahornsiroop 

Zo maak je het: 

  1. Doe alle ingrediënten in een keukenmachine en meng goed. 
  1. Voeg een beetje water toe als het geheel wat te droog is en niet aan elkaar plakt. 
  1. Neem een theelepel van de mix en rol er balletjes van. 

8. Frietjes van zoete aardappel 

Als de kids blijven eten, sluit je de dag natuurlijk af met friet. Als je zoete aardappel gebruikt, krijgen de kinderen naast langzame koolhydraten allerlei voedingsstoffen binnen. 

Vermeng de frietjes met wat kokosolie en paprikapoeder voordat je ze 40 minuten op 220 graden in de oven bakt. Keer ze halverwege een keertje om, zodat je mooi egaal bruin worden. 

Voor de groteren is kapsalon falafel met zoete aardappel frietjes een fantastische traktatie. 

9. Maak zelf mayonaise 

Bij frietjes mag mayonaise natuurlijk niet ontbreken. Gelukkig maak je in een handomdraai zelf mayonaise van voedzame ingrediënten. Hier is een gemakkelijk recept: 

Vul een hoge kom of blender met 2 eidooiers, 3 theelepels citroensap en 5 eetlepels kokosolie. Voeg beetje bij beetje 150 ml extra vierge olijfolie toe terwijl je het geheel mixt met een staafmixer of de blender. 

10. Serveer snackgroenten 

Snackgroenten zijn altijd een succes. Je kunt ze bij de frietjes serveren of los als snack. Denk hierbij aan snackkomkommer, cherrytomaatjes, reepjes wortel en paprika. Zo maak je er een gezond snackfeestje van! 

Bedankt Annemiek voor jouw leuke blog! Annemiek blogt voor Nutribites over lekker en gezond eten.




Geef een reactie

Your e-mail will not be published. All required Fields are marked

Close