Wat als je alleen nog onbewerkt voedsel eet?

Jacky nobels

Allerlei lichamelijke klachten had ik, een verstoorde hormoonbalans. Met een hormooncoach ging ik aan de slag met een voedingsschema om mijn hormonen te herstellen. Heeft het geholpen?

Verstoorde hormoonbalans

Bewerkt voedsel, overmatig vleesgebruik, toegevoegde suikers en vet kunnen ervoor zorgen dat je hormoonbalans verstoord raakt en dit kan klachten geven als gewichtstoename, prikkelbaarheid, huidproblemen, hoofdpijn, schildklierproblemen, menstruatie problemen, etc etc.

Zoals jullie in deze blog al konden lezen, ontwikkelde ik na de geboorte van Evy allerlei klachten. Onder andere migraine, dagelijks hoofdpijn en vreselijke acne. Ik had al diverse medicijnen geprobeerd tegen de migraine. De huisarts schreef zelfs een antidepressiva voor, dat zou moeten helpen tegen de migraine. Toen ik de weegschaal daarvan als een malle omhoog zag gaan ben ik er weer mee gestopt. Toen kwam ik in contact met Mirella Klanke, een hormooncoach. Al deze klachten zijn tekenen van een verstoord hormoonhuishouding volgens Mirella, dus zij zou mij helpen mijn hormonen te herstellen middels een voedingsschema. Wat vooral neerkomt op onbewerkt voedsel, puur natuur en de juiste verhouding eiwitten (weinig vlees, veel vis), (veel en goede) vetten en (langzame) koolhydraten. En natuurlijk heel veel groente.

Voedingsschema

Na mijn eetprobleem (waar enorme obsessiviteit en controle houden centraal stonden) een aantal jaar terug had ik eindelijk mijn balans gevonden. Ik at gezond, maar hier en daar een patatje of een chipje kon geen kwaad, vond ik. Toen ik het voedingsschema week 1 van Mirella kreeg, schrok ik. Dit is heel streng en alles wat ik lekker vond werd direct geschrapt. Alleen maar puur natuur en ruimte voor een etentje of een lekkere snack op de bank was er niet. Ik snap dat dit wellicht nodig is om je hormonen te herstellen. Maar dit is precies hoe ik at in tijd dat ik mezelf oplegde extreem gezond te eten, in paniek raakte als we uiteten moesten en een patatje er absoluut nooit in ging. Hoe ga ik dit ingodsnaam doen zonder weer terug te vallen?

Ik heb ervoor gekozen om mijn voedingspatroon geleidelijk aan te passen, op mijn manier. Zo nam ik niet meer iedere dag een blikje redbull, maar om de 2 dagen. Hetzelfde gold voor chips en andere snacks. Balans is voor mij belangrijker dan al dat andere, extreem is een woord waar ik negatieve ervaringen mee heb. Daarom is er voor mij altijd ruimte voor een etentje buiten de deur of een ijsje eten met mijn dochter.

Het resultaat?

Ik heb dus niet alleen maar puur natuur gegeten 3 maanden lang. Wat ik wel heb gedaan is mijn hoofdmaaltijden gegeten volgens het voedingsschema (veel eiwitten, gezonde vetten, trage koolhydraten en onbewerkt), ik ben begonnen met het slikken van supplementen en als het eens voorkwam dat we ergens een ijsje haalde, bij mijn ouders aten of eten wilde bestellen, heb ik daar niet moeilijk over gedaan. Ook voelde ik me niet schuldig als ik enorm zin had om te snacken en een schaaltje chips nam. Natuurlijk probeerde ik dit zo veel mogelijk te beperken.

Resultaat? De acne op mijn kaak is volledig verdwenen (de locatie van de acne zegt veel, op je kaak heeft alles te maken met hormonen). Acne heb ik nog licht op mijn wang en voorhoofd, dit zie ik nog steeds dagelijks verminderen, het zijn eigenlijk alleen nog wat rode plekjes. Mijn dagelijkse hoofdpijn is verdwenen en migraine heb ik nog steeds op mijn vaste moment in de maand, maar veel lichter dan normaal.

Wat ik van de begeleiding van Mirella Klanke heb geleerd is dat voeding inderdaad heel veel met je lichaam en allerlei klachten kan doen en ik ben blij dat mijn klachten al zoveel verminderd zijn. Ik ben ervan overtuigd dat als ik me compleet aan het voedingsschema had gehouden, ik van alle klachten af zou zijn. Maar ieder moet voor zichzelf bepalen of dat het waard is.




Close