Gastblog: Wat nou niet meer sporten als je zwanger bent!

Wat nou niet meer sporten als je zwanger bent! Sportieve mama Annelies is in juli bevallen van haar tweede dochter. Tijdens haar zwangerschap was ze bang dat al haar harde werk verloren zou gaan en dat ze de extra kilo’s er niet af zou krijgen. Maar ze is weer helemaal in shape en 12 weken na de bevalling is ze zelfs op sportweek gegaan naar Ibiza. “Jeetje zeg waar hebben die meisjes van jou gezeten? Dat is een opmerking die ik de laatste maanden veel krijg. Ik ben er trots op maar heb er dan ook hard voor gewerkt”.

 

Flinke buik

31 juli jl ben ik bevallen van onze tweede dochter Maaike. En net als bij onze eerste dochter Annika had ik weer een flinke buik. Deze keer kon ik daar veel meer van genieten. Want ik wist dat ik na de bevalling wel weer in shape zou komen. Iets waar ik me bij Annika wel erg zorgen over maakte. Nu hoor ik veel vrouwen denken, wat maakt het uit, wees blij dat je zwanger kan worden. Daar ben ik me zeker van bewust en ik ben daar nog elke dag dankbaar voor.

Voor mijn twee zwangerschappen sportte ik veel. Fitness, bootcamp en hardlopen. Toen ik eenmaal zwanger raakte van onze eerste, dacht ik wel “o jee nu word ik weer dikker, als ik het er maar weer af krijg erna”. Toen de buik eenmaal begon te groeien en de kilo’s kwamen eraan had ik het daar best moeilijk mee. Om mij heen hoorde ik alleen maar, “oh meid het is voor een goed doel.” Begrijp me niet verkeerd. Ik doe alles om mijn kindje gezond te laten groeien, maar moest wel wennen aan mijn nieuwe lichaam. Je houdt meer vet vast, borsten en buik die groter worden, als dat maar weer goed komt.

Lekker blijven trainen

Ook baalde ik dat ik niet meer zo hard kon sporten als voor mijn zwangerschap. Mijn trainer gaf aan dat sporten tijdens de zwangerschap nog prima kon en hij een aangepast schema voor me zou maken. En zo ging ik aan de slag beide zwangerschappen. Lekker blijven trainen op een gecontroleerde manier, niets forceren, want je lichaam is zich ook aan het ontwikkelen voor je baby en bevalling. Je banden worden soepeler, je bekken veranderen voor de bevalling. Dus voorzichtigheid is belangrijk.

Maar toch, je kan nog zoveel doen als je zwanger bent. Ik had het geluk weinig serieuze kwalen te hebben en zo door te kunnen sporten bij allebei de zwangerschappen tot 36 weken. Je conditie op pijl houden en je spieren sterk houden is voor alles goed. Goed tijdens de zwangerschap, want je lichaamshouding verandert door het gewicht van je buik en borsten. En goed voor tijdens de bevalling, want die conditie kan je wel gebruiken als je een kindje op de wereld zet. En goed voor na de bevalling want je spieren zijn sterk om je lichaam weer in vorm te krijgen.

Voeding blijft een dingetje

Voeding is daarin natuurlijk erg belangrijk. Voor mijn eerste zwangerschap at ik erg gezond maar schuwde ongezondere voeding en een wijntje ook niet. Dat blijft voor mij altijd wel een dingetje om niet van al die lekkere snackjes af te blijven, ik ben gek op chips en patatjes. Maar door je hormonen krijg je toch andere trek. Bij allebei mijn zwangerschappen kwam de zoete trek naar boven, terwijl ik normaal van de hartig ben. Chocolade bij allebei de meiden de eerste 12 weken en daarna waren de zakken Haribo kindermix niet aan te slepen. Iets wat ik normaal nooit eet. Heerlijk vond ik het, maar ja die suikers zijn ook niet goed. Bij Maaike hoorde ik elke keer in de supermarkt dat stemmetje “vergeet je die zak stroopwafels niet.” Ik wil niet weten hoeveel ik er gegeten heb. Gelukkig bleef ik me door het sporten ook nog bewust van de gezondere voeding, probeerde ik nieuwe recepten uit, haalde ik recepten van instagram van de vele foodbloggers om zo in balans te blijven. Ik wilde niet in de val raken van “ach nu ben je zwanger dus laat je lekker gaan, want nu mag het”

Keizersnee

Na de keizersnee van mijn oudste duurde het lang voordat ik er weer een beetje was. Het herstel van de keizersnee viel me zwaar en ik werd ook nog doodziek van een dubbele borstontsteking, dat helpt daar ook niet bij. Na 12 weken ben ik langzaam weer begonnen met trainen. Wel rustig aan, want een keizersnee is een zware buik operatie en ik wilde niets forceren. Daar was ik me wel bewust van, maar oh wat wilde ik graag. Dat ging gelukkig goed en langzaam kwam ik weer op mijn oude gewicht en was ik nog meer gemotiveerd om in shape te komen. Je lichaam verandert nou eenmaal na een zwangerschap. Je buikhuid wordt slapper en door de keizersnee zijn ze ook dwars door mijn buikspieren gegaan.

Bij mijn tweede ben ik natuurlijk bevallen. Een droom die uitkwam, maar wel weer een aanslag op de benedenboel. Ik was snel weer op de been en kon al vrij snel mijn gewone broeken weer aan. Kilo’s vlogen eraf. Ik mocht na 6 weken weer sporten. Heerlijk, want ik had het evengoed erg gemist. Ik had ook nog een doel. Want ik zou 12 weken na mijn bevalling op sportweek gaan naar ibiza. Genoeg die mij vertelde, “doe rustig aan en geniet van je kindje, dat lichaam komt wel weer” Maar als ik me goed voel ben ik een nog leukere moeder en sporten is voor mij een manier om te ontspannen tijdens de inspanning. Dus hard aan de bak om me voor te bereiden voor die week. Ik ben nog extra bij de bekkenbodemfysio geweest, want ik wilde weten of alles daar goed was. Ik kreeg oefeningen mee om die te versterken. Want hoe goed je denkt dat het beneden weer hersteld is. Die bekkenbodemspieren zijn verdomd belangrijk om op latere leeftijd problemen te voorkomen en al voel je nu niets het kan evengoed flink verslapt zijn.

Sportweek Ibiza

Na 6 weken goede voorbereiding is het gelukt en ik heb een geweldige week gehad op Ibiza waarbij ik meer aan kon dan verwacht. Niet alles, want ik wilde wel voorzichtig blijven. Inmiddels ben ik weer langzaam begonnen met hardlopen, daar geniet ik weer volop van. Maar ik blijf altijd goed naar mijn lichaam luisteren en forceer niets. Ik ben blij dat ik weer in vorm ben, dat ik daar hard voor gewerkt heb en de discipline heb kunnen houden, maar nog trotser dat ik twee gezonde meiden op de wereld heb gezet met dat kleine lijf van me. Die buikhuid zal nooit meer zo strak worden als hij was, mijn borsten zullen niet meer zo worden als ze waren, maar ik ben trots dat ik mijn twee meiden heb mogen dragen en lief en sterk voor mijn lijf ben geweest, voor, tijdens en na mijn zwangerschappen en zal blijven doen, ook als voorbeeld naar de meisjes.

Lieve Annelies, bedankt voor jouw inspirerende verhaal. Wat fijn dat je hebt kunnen door sporten en wat knap ook van je dat je zo gemotiveerd bent! Vooral omdat ik weet dat een ongezond patroon er langzaam en heel makkelijk in kan sluipen tijdens de zwangerschap. Wil je meer zien van Annelies? Volg haar dan op instagram (@misspardoesje en @healthyfoodieslover)




Geef een reactie

Your e-mail will not be published. All required Fields are marked

Close