10 x gezond broodbeleg voor je baby & dreumes!

Volgens het voedingscentrum is het voor een baby in de ‘eerste hapjes fase’ niet nodig om de boterham te beleggen. Het kan natuurlijk wel en vooral als ze ouder worden kan het erg leuk zijn om op die manier net wat extra voedingsstoffen (lees: groente!) binnen te krijgen en nieuwe smaken te ontdekken.

Maar wat moet je nou op de boterham van je kindje smeren? Je wilt natuurlijk dat je kindje gezond eet en niet enorm veel suiker en zout binnen krijgt. Want niet al het beleg is geschikt.

Geef je kindje bijvoorbeeld niet te veel kaas (vanwege het hoge zoutgehalte) en helemaal geen rauwe kaas. Leversmeerworst bevat ook veel zout en honing wordt ook afgeraden (bron: voedingscentrum). Zelf zou ik daarnaast geen suikerrijk beleg geven, zoals vruchtenhagel en jam. Er zijn zoveel gezondere alternatieven te bedenken. Hieronder 10 x gezond broodbeleg voor je baby & dreumes!

1. Pindakaas

Pindakaas bevat goede vetten voor je kindje en is dus ideaal als broodbeleg. Geef je kindje wel pindakaas dat voor 100% uit pinda’s bestaat. In sommige pindakaas merken zit veel suiker, zout en andere overbodige middelen verwerkt.

2. Courgette/basilicum spread

Dit is een goede manier om extra groente binnen te krijgen. Pureer een halve courgette, 3 blaadjes verse basilicum en 1 el olijfolie en klaar is je gezonde spread!

3. Wortel spread

Zo gemakkelijk je de courgette spread maakt, maak je ook wortel spread en iedere andere spread die je maar kunt bedenken. Kook de wortel gaar en pureer!

Tip: heb je een gepureerde avondmaaltijd over van de vorige dag? Smeer dit de volgende dag op het broodje voor de lunch!

4. Verse groentespreads kant-en-klaar

Ik kan me voorstellen dat je niet altijd zin of tijd hebt om zelf het beleg te maken. De supermarkt heeft inmiddels diverse opties verse groentespreads. Controleer wel altijd de ingrediƫnten!

5. Appelmoes

De kant-en-klare appelmoes zit ook bomvol suiker. Dus de enige oplossing is…. zelf maken. Schil een appel en verwijder het klokhuis. Kook de appel in een laagje water voor 15 minuten en pureer het daarna. Makkelijk he!

6. Banaan

Maak je eigen vruchtenspread door een banaantje te prakken en het op brood te smeren. Lekker zoet!

7. Avocado

Ook weer een bommetje goede vetten, ideaal voor je baby. Schil en ontpit de avocado, prak en smeer op brood. Wil je een gedeelte van de avocado spread bewaren? Voeg er dan een drupje citroensap aan toe, dan verkleurd het minder snel.

8. Zelf gemaakte hummus

In hummus uit de winkel zitten onwijs veel toevoegingen, niet zo geschikt voor je kindje dus. Je kunt je eigen hummus maken door een blik kikkererwten te pureren, samen met een scheutje olijfolie. Voeg er eventueel nog wat bietjes bij voor een vrolijke bietenhummus of een andere groente naar keuze.

9. Dadelspread

Af en toe zoet beleg kan erg lekker zijn en je kunt heel goed gebruik maken van natuurlijke producten. Dadels gebruik ik zelf altijd om gerechten mee te zoeten en je kunt er ook een heerlijke spread van maken. Verwijder de pit van de dadels en laat ze weken in een klein laagje kokend heet water. Pureer ze vervolgens en klaar is je zoete spread!

10. Ei

Kleine stukjes gekookte ei of crambles eggs. Het kan allemaal. Dit is echt Evy haar favoriete broodbeleg! Bak de crambled eggs in wat olijfolie, zout toevoegen is niet nodig.

Welk gezond broodbeleg is de favoriet van jouw baby of dreumes? Ik ben benieuwd.




Geef een reactie

Your e-mail will not be published. All required Fields are marked

Close